اندیشمندان حوزهی مدیریت مهمترین عامل تغییر نگرش از مدیریت وظیفه گرا به مدیریت فرآیندگرا را، تأکید نگرش فرآیندگرا بر نیاز مشتری و ارزش آفرینی در سازمان ها میدانند. شایان ذکر است که پس از استقرار نگرش فرآیندگرا در سازمان ها، اصلی ترین مسأله ای که به آن پرداخته شده است، مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سازمان ها بوده است. بنا بر تعاریف ارائه شده، مدیریت فرآیندهای کسب و کار مسیری است برای سازماندهی و هدایت یک کسب و کار، بطوریکه به افزایش بهره وری سازمان و افزایش رضایتمندی مشتریان منتج میگردد. به عبارت دیگر مدیریت فرآیندهای کسب و کار روشی سازمان یافته برای شناسایی، مستندسازی، مدلسازی، تحلیل، شبیهسازی، اجرا و بهبود مستمر فرآیندهای کسب و کار به منظور افزایش توان سازمان جهت خلق ارزش بیشتر برای مشتریان است.
ظهور بازارهای جهانی، افزایش رقابت در بازارها، تغییرات مستمر، مشتری مداری، توجه بیشتر به کیفیت و چند عامل دیگر باعث ظهور و گسترش مفاهیم مدیریت فرآیندهای کسب و کار در بخشهای تولیدی و خدماتی مختلف گردیده است. لذا امروزه مدیریت فرآیندهای کسب وکار به بخشی از مفاهیم اصلی و پایه ای در فلسفه های مدرن مدیریتی مانند مدیریت ناب، تئوری محدودیت ها و … بدل شده است. به همین دلیل است که بزرگترین شرکت های تولیدکننده ی کالا و خدمات از جمله گوگل، تویوتا، آمازون و … به انجام پروژه های مدیریت فرآیند کسب و کار روی آورده اند. از نتایج تحقق مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سازمانها و شرکتها میتوان به افزایش بهروری منابع، افزایش کارایی نیروی انسانی، افزایش چابکی سازمان، افزایش رقابتپذیری سازمان، افزایش رضایتمندی و وفاداری کارکنان به سازمان، کاهش هزینههای عملیاتی، کاهش زمان تولید کالا و ارائه خدمات، بهبود فرآیندهای ارتباطی و شناسایی گلوگاهها، تسریع هماهنگی میان قوانین و محیط کاری و کاهش چالشهای درون سازمانی اشاره نمود.
بیمارستانها به عنوان سازمان هایی با وجود تخصص های فروان، که هدف ارائه خدمات سلامت و ارتقاء سطح کیفیت سلامت جامعه می باشد، نیز از این قواعد کلی حاکم بر تطور مدیریت در سازمان ها مستثنی نبوده و دچار این تغییر نگرش در مدیریت گردیده اند. تا اواخر قرن بیستم، استقرار رویکردهای سنتی مدیریت در بیمارستان ها، آنها را به سازمان هایی با ساختارهای وظیفه گرا بدل کرده بود. اما از سال ۱۹۹۱ با چاپ مقالهای توسط لاثروپ و همکارانش در مجلهی Journal of the Society for Health Systems و طرح ایده های نوین مانند بیمارستان بیمار-محور، نگاه فرآیندگرا در حوزهی مدیریت بیمارستانی نیز معرفی گردید و پس از مدت کوتاهی به ادبیات غالب در این حوزه تبدیل گردید.
لذا با ظهور این نگاه، مدیریت فرآیندهای بیمارستانی به یکی از موضوعات اصلی در مدیریت بیمارستان ها تبدیل گردید. البته بیمارستان ها به دلیل ارائه ی خدمات درمانی، دارای پیچیدگی بیشتری نسبت به سازمانهای متعارف نیز هستند. با این حال مدیران بیمارستانی همواره در تلاش اند تا ضمن ایجاد بهبود در کیفیت و کارایی خدمات، به کاهش هزینه ها نیز بپردازند. راهکار پیشنهاد شده در مقاله ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله ی Journal of Education and Health Promotion برای رسیدن به این هدف در بیمارستان ها توصیه شده است، مدیریت فرآیندهای بیمارستانی میباشد. بطور مثال طبق تحقیقات انجام شده توسط بوئشِر و همکارانش در ایالات متحده ی آمریکا، نتیجه ی پیاده سازی پروژه ی مدیریت فرآیند بیمارستانی در برخی از مراکز درمانی، کاهش ۳۳ درصدی زمان اقامت بیماران و بالتبع آن افزایش سودآوری برای بیمارستان بوده است.
بنابراین مدیریت فرآیندهای بیمارستانی راهکاری برای بالابردن توان بیمارستان برای افزایش استاندارسازی امور، افزایش نظارت ها، ایجاد بهبود در اجرای گردش کارها و ارتقاء شاخص های عملکردی در فرآیندهای کسب و کار است.
با استفاده از نرم افزار Emr آیدین پارسیان که برای تمامی بخش های بیمارستان از قبیل میز کار پزشک شامل پرونده الکترونیک بیمار و بخش پذیرش و نوبت دهی بیمارستان مناسب می باشد.